Flitsers | Kaart(*) |Files | Nieuws

Aantal verkeersdoden gestegen




Het aantal doden in het verkeer is gestegen. Dat is ook niet zo vreemd als je de ongelukken een beetje bijhoudt om te achterhalen wat oorzaken zijn en wat er gedaan had kunnen worden om het ongeluk niet te laten gebeuren of om de gevolgen te beperken.

De afgelopen decenia bent u als het ware gehersenspoeld om te geloven dat al het onheil op de weg door de "te hard rijder" komt of, zoals de laatste jaren het appen. En ja, die ongelukken gebeuren natuurlijk ook, maar de meeste ongelukken, en dus ook de dodelijke ongelukken, gebeuren door doodnornale mensen die op het verkeerde moment even niet goed keken of iets deden. Een kauwgommetje pakken, even naar dat mooie huis kijken, je omdraaien naar je kind op de achterbank, een fietser in je dode hoek bij het afslaan, fietsers die spontaan de weg oversteken zonder ook maar even uit te kijken, fietsers zonder licht en denken dat ze gezien worden. De bescherming van "zwakkere" verkeersdeelnemers zorgt ervoor dat ze bijna niet meer opletten als ze voorrang hebben.

Maar ook de overheid is schuldig. Wegen die versmald worden, waar het adviesorgaan CROW de richtlijnen voor opstelt, zoals alle 80 wegen, waarbij dan de gedachte is dat hierdoor men langzamer gaat rijden. Dat je hierdoor geen zicht meer naar voren hebt, het autorijden dan wel heel erg saai wordt en een moment onachtzaamheid fataal kan worden als je ook maar een meter opschuift. Gemeentes die overal fietsers overal in de voorrang doen met vele ongevallen tot gevolg. 



Nieuwe bomen pal langs de weg. Verkeersveiligheid?


We zijn ook massaal langzamer gaan rijden, denkende dat we daarbij keurige verkeersdeelnemers zijn. Maar als langzamer saai begint te worden, kun je je afvragen of dat nou wel zo veilig is (zie ook de auto's naast het bestelwagentje die als een stel zombie's onnodig links blijven hangen). Met dank aan campagnes als Het nieuwe rijden geloven hele volkstammen dat langzaam goed is. Treuzelend rijgedrag met wederom vaak slecht rijgedrag en vooral slecht kijkgedrag zorgt voor zeer veel ellende op de wegen. 

En als we dan gaan kijken naar de politie, specifiek de Verkeershandhavingsteams (Of team Verkeer tegenwoordig), die gaan er maar wat prat op als ze weer een rijbewijs ingevorderd hebben. Staan ze om 23:00 op een lege brede A28 iemand te laseren die (fors) te hard rijdt. Mag niet, klopt, maar met veiligheid heeft het weinig te maken. Om dat te bepalen moet je zo'n persoon volgen. Hoe rijdt deze persoon verder?
Ondertussen rijdt er iemand met 100 km/u onder de invloed van drank of drugs gewoon door, want die valt niet op, totdat deze persoon verderop zichzelf of een ander te pletter rijdt. Voor de rest is de politie gewoon niet aanwezig op de Nederlandse wegen. Ja, met een lasergun of radarstatief. Voor de rest is het druppels op een gloeiende plaat.

Dus het aantal doden stijgt, de helft is fietser. Wat zie je weer voorbijkomen als oplossingen: Nog lagere limieten, de schuld weer bij de asomobilist leggen, nog hogere straffen, nog meer maatregelen en ook die gaan niet helpen, omdat de hoofdoorzaak niet benoemd wordt: Het gros van de ongelukken gebeurt door doodgewone mensen die op het verkeerde moment een fout maken. Die zich, als fietser of voetganger beschermd voelen doordat ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden en daardoor totaal niet meer opletten. Doordat fietsers met minimale verlichting zich in het donker beschermd achten.

En ja, af en toe gebeurt er een ongeluk door een aso of een apper en die ongevallen worden op momenten als deze er weer bijgehaald als toonbeeld voor alles wat er mis zou zijn op de weg. En dat, dat is gewoon misleiding.


Bron: Flitsservice.nl
Datum: 18-4-2019