Flitsers | Kaart(*) |Files | Nieuws

Handhaving met trajectcontrole op N414 start 24 februari




Vanaf 24 februari gaat de trajectcontrole op de N414 bij Bunschoten handhaven. Vanaf die datum worden overtredingen van de maximum snelheid automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en volgt een boete. Het is het eerste trajectcontrolesysteem op een N-weg dat actief wordt. Na de N414 gaan komend jaar nog 19 trajectcontrolesystemen op N-wegen handhaven.

Op de N414 tussen Eembrugge en Bunschoten geldt een maximum snelheid van 80 km/uur. Deze wordt nu vaak overschreden en er gebeuren regelmatig ongevallen op dit traject. De trajectcontrole moet de N414 veiliger maken. Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximum snelheid.

Twintig N-wegen krijgen trajectcontrole Het handhaven met trajectcontrolesystemen op het onderliggend wegennet is nieuw.

Tot nu toe zijn er alleen trajectcontrolesystemen langs rijkswegen. Het afgelopen jaar zijn op een aantal N-wegen de systemen al aangelegd. Deze bevinden zich nog in testfase. Het systeem op de N414 is het eerste dat aangaat en daadwerkelijk gaat handhaven. Na de N414 worden komend jaar de andere trajectcontrolesystemen op provinciale wegen aangezet. Het gaat om N-wegen in het hele land, waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden.

 

Reactie Flitsservice: "Op trajecten waar veel ongevallen gebeuren" schrijft het OM. Zoook op de N706 Vogelweg in Flevoland zal een Trajectcontrole zijn werk gaan doen, omdat er daar zoveel ongelukken gebeuren. Nu is de laatste echt grote klapper in 2014 geweest. Om precies te zijn, 31 maart 2014. Daarna één ernstig ongeval, een auto die frontaal op een vrachtauto reed. Gebeurde op 7-mei-2018. Dit ongeval, zou dat te voorkomen zijn geweest door een strakke handhaving? Wij geloven van niet, de oorzaak waarom de auto op de verkeerde weghelft kwam is niet duidelijk. Maar dat hier eerder afleiding in het spel is geweest lijkt mij waarschijnlijker. Nee, deze trajectcontroles staan er echt maar voor één doel, de staatskas spekken. We hopen dat het aantal ongevallen niet gaat stijgen.


Bron: OM Verkeer
Datum: 17-2-2020