Flitsers | Kaart(*) |Files | Nieuws

Trajectcontrole op twee stukken van N11




Hardrijders moeten zich beheersen als ze op de N11 bij Alphen tussen de Goudse Schouw en de Leidse Schouw rijden. De hier geplande trajectcontrole wordt echter niet uitgebreid tot aan de A12 bij Bodegraven. Dat wordt te duur en er zijn te weinig camera's voor.

Vanaf het Alphen Aquaduct en de Goudse Schouw de N11 naar Leiden afjakkeren? Dat is vanaf dit najaar af te raden. Het weggedeelte langs de geluidswal (tussen op/afritten 8 en 9) krijgt trajectcontrole. Met meerdere camera's wordt de rijsnelheid over een grotere afstand gemeten.

Ook tussen de op- en afritten Hazerswoude/Zoetermeer (oprit 7) en Zoeterwoude (oprit 6) is dit snelheidscontrolesysteem voorzien. Het deel tussen Alphen-West en Hazerswoude blijft cameravrij.

Vorig jaar liet het Openbaar Ministerie al weten dat het op deze en 19 andere autowegen (N-wegen) trajectcontrole wilde invoeren. Reden: De N11 met z'n flauwe bochten en korte op- en afritten zorgt voor te veel bloed en brokken.

Woordvoerster Marloes van Kessel van het parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM): "Er is gekozen voor maximaal twee secties per N-weg." Het CVOM heeft maar een beperkt aantal systemen voor trajectcontrole beschikbaar. Ook is het een kostbaar meetsysteem. "We wilden het effect over het hele traject wel zo groot mogelijk maken. Anderzijds kunnen de weggedeelten met dit systeem ook niet te ver uit elkaar liggen omdat je anders niet meer kunt spreken van één trajectcontrole-systeem. Op basis daarvan is gekozen voor deze twee weggedeeltes gekozen, die een behoorlijk deel van de N11 beslaan."

De flitspaal bij de op- en afrit Hazerswoude verdwijnt, omdat deze binnen het gebied van de trajectcontrole staat. De camera's bij de kruisingen Leidse Schouw in Alphen en Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude blijven wél in gebruik. Die vallen buiten de secties van de trajectcontrole.

Het oostelijke deel van de N11, van de afslag Alphen-Oost tot aan de A12 bij Bodegraven, krijgt geen camera's. Op dit deel van de N11 wordt, vooral door verkeer dat van de A12 komt, flink doorgereden. Ondernemers op bedrijventerrein Rijnhoek bij Bodegraven zien geen groot probleem. "Het komt regelmatig voor dat ze met meer dan honderd kilometer per uur langskomen. Maar ik heb niet de indruk dat dat voor grote problemen zorgt", zegt een medewerkster van Syncount Accountants.

Lasergun
Een woordvoerster van timmer­fabriek Van den Oudenrijn: "Er wordt flink doorgereden. Maar het zijn niet echt extremen. En de maniakken houden voor het viaduct al in, omdat ze weten dat daar op het talud regelmatig een agent met een lasergun staat."

"Een groter probleem is dat de N11 richting Bodegraven en de A12 volloopt", zegt een woordvoerster van Noordhoek Geraspte Kaas. "Vanaf een uur of drie staat het hier al vast, nog vóór de afrit naar de Burgemeester Crolesbrug."


Bron: Algemeen Dagblad
Datum: 25-2-2019